رادیاتوری که به پرواز در آمد

رادیاتور پژو 405 ،درپوش فشار برای کمک به آب بندی سیستم خنک کننده عمل می کند تا بتواند تحت فشار باقی بماند. مایع خنک کننده در رادیاتور تحت فشار است تا از جوشیدن مایع خنک کننده جلوگیری شود. همچنین سیستم را کارآمدتر نگه می دارد.
مخازن ورودی و خروجی: این مخازن جایی هستند که مایع خنک کننده به داخل و خارج رادیاتور جریان می یابد و در سر رادیاتور قرار دارند. مایع داغ از طریق مخزن ورودی از موتور جریان می یابد و پس از خنک شدن از مخزن خروجی خارج شده و دوباره به موتور باز می گردد.

شیلنگ های رادیاتور: مایع خنک کننده از طریق شیلنگ های رادیاتور در موتور حرکت می کند. آنها برای اتصال مخازن ورودی و خروجی به رادیاتور و موتور مهم هستند.
سایر قطعات مهم سیستم خنک کننده
قطعات مهم دیگری از سیستم خنک کننده وجود دارند که در کنار رادیاتور شما کار می کنند، از جمله پمپ آب و ترموستات.

همانطور که قبلا ذکر شد، ترموستات دمای موتور را تنظیم می کند. اگر موتور نیاز به خنک شدن داشته باشد، ترموستات باز می شود تا اجازه ورود مایع خنک کننده را بدهد. اگر موتور در دمای کار مناسب باشد بسته می شود.

پمپ آب مایع خنک کننده را از طریق سیستم هل می دهد. این جزء معمولاً توسط تسمه محرک موتور کار می کند که پمپ را روشن می کند و تیغه های چرخان در صورت نیاز مایع را از طریق سیستم وارد می کنند. واشرها و مهر و موم ها مایع خنک کننده را در خود نگه می دارند.

 

مایع خنک کننده نیز بسیار مهم است – این مایعی است که از طریق سیستم خنک کننده پمپ می شود تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند. همچنین به روغن کاری قسمت های مختلفی که در تماس است کمک می کند. در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد خنک کننده بخوانید.

علائم خرابی رادیاتور
با گذشت زمان، قسمت های مختلف سیستم خنک کننده ممکن است شروع به فرسودگی کنند. برای یک نمای کلی تر، شایع ترین مشکلات سیستم خنک کننده را بخوانید.

چند نشانه مبنی بر اینکه رادیاتور شما به طور خاص دارای مشکل است می تواند شامل موارد زیر باشد:

نشتی مایع خنک کننده: ترک یا نشتی در رادیاتور باعث می شود مایع خنک کننده روی زمین زیر خودرو شما ظاهر شود. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که وسیله نقلیه شما پارک شده یا زمانی که در حال رانندگی هستید. اگر متوجه این یا سطح پایین مایع خنک کننده شدید، ممکن است در رادیاتور خود ترک داشته باشید.
خنک کننده یا لجن تغییر رنگ: مایع خنک کننده معمولاً قوام نازکی دارد و به رنگ سبز یا زرد است. زنگ زدگی و زباله های ناشی از خرابی رادیاتور ممکن است باعث آلودگی در مایع شود که می تواند آن را به رنگ تیره یا زنگ زده تبدیل کند. همچنین ممکن است ضخیم تر شود و لجن ایجاد کند که می تواند از خنک شدن موتور جلوگیری کند.
گرمای بیش از حد: گرمای بیش از حد یک وسیله نقلیه می تواند یک مشکل رادیاتور باشد، زیرا رادیاتور راهی است که گرمای موتور را از بین می برد.

 

  • منابع:
  1. HOW DOES A CAR RADIATOR WORK